Se pregateste modificarea legii RCA 132/2017

Parlamentul Romaniei, pregateste modificarea Legii 132/2017 pana la finalul actualei sesiuni parlamentare.

 Care sunt principalele modificari propuse de PSD?

  1. Principalul partid politic roman doreste sa permita asiguratorilor stabilirea unor preturi ”de piata” la tot ce tine de reparatiile auto si nu numai, incepand cu pretul pieselor, continuand cu pretul orei de manopera si pretul oricaror alte bunuri avariate in orice accident rutier.

Pe cale de consecinta, legiuitorul roman doreste ca asiguratorul sa fie Alfa si Omega in asigurari. Societatea de asigurare urmeaza a stabili toate preturile, incepand cu pretul politei RCA, pretul pieselor care trebuie inlocuite (daca va dori inlocuirea, pentru ca nimic nu-l opreste sa dea  reparatie la orice piesa indiferent daca se poate repara sau nu), pretul orei de manopera si, fara vreo legatura evidenta, pretul oricaror alte bunuri.

Asadar, dincolo de reparatia autoturismului, asiguratorul poate stabili si pretul telefonului dvs distrus in accident. Pretul scaunului de copil , sau al oricarui alt bun pe care-l aveati in autoturism, indiferent de valoarea acestuia. Stabileste asiguratorul pretul pietei, indiferent de cat costa bunul respectiv.

In al doilea rand, propunerea de modificare a Legii 132/2017 (Legea RCA), va introduce SI coplata in cazul reparatiilor pe RCA-ul vinovatului.

Astfel, noua forma a art. 14 din Lege ar urma sa fie ”cuantumul despagubirii se stabileste numai prin conventie intre asiguratorul RCA si persoana prejudiciata, pe baza preturilor de piata”.

Prima modificare fundamentala este chiar introducerea, in premiera, a unei diferentieri intre cuantumul despagubirii si valoarea reparatiei. Asadar, in aceasta forma, vom face constatarea avariilor la asigurator (avariile de suprafata, vizibile fara vreo interventie asupra masinii), acesta va stabili valoarea reparatiei de la sine putere, vom incheia conventia cu asiguratorul si acesta ne va achita valoarea stabilita de el.

Surprizele vor incepe din momentul in care ne vom prezenta intr-un service auto, pentru a ne repara autoturismul avariat. Aici, vom afla ca valoarea reparatiei este total diferita de valoarea despagubirii (incasate de la asigurator si dupa calculele asiguratorului), diferenta urmand sa o achitam din buzunarul nostru.

Urmatoarea surpriza o vom avea in momentul in care se va proceda la efectuarea reconstatarii si vom afla ca trebuie sa platim tot noi si valoarea avariilor suplimentare, neconstate de catre asigurator.

Pe cale de consecinta, in viitor asiguratorii nu ar mai putea avea niciun motiv de nefericire, urmand sa stabileasca si pretul politei si pretul reparatiei si pretul bunurilor din masina, neputand fi trasi la raspundere decat in situatii cu totul exceptionale si doar de persoana pagubita.

Dar, modificarile nu se opresc aici, cu toate ca ati putea crede ca e suficient.

  1. Asiguratorii RCA mai au o problema. Si anume, faptul ca noi toti beneficiem de masina la schimb, pe perioada reparatiei autoturismului nostru avariat.

Modificarea propusa de ei si sustinuta de PSD va face aceasta situatie una de exceptie, rare fiind cazurile in care vom mai vedea un autoturism la schimb, va trebui sa mergem cu orice altceva, e problema noastra.

Astfel, autoturism la schimb va primi doar persoana care:

  1. Nu are mai multe autoturisme. Asadar, toti cei ce avem mai multe masini in familie, pentru sot, sotie, copil/copii, etc. nu vom mai primi auto la schimb.
  2. Nu are dreptul sa foloseasca alt autoturism. Cum sunt cele primite de multi dintre noi, de la angajator, celebrele ”masini de serviciu”.

Asadar, in cazul firmelor, nu va mai exista din start notiunea de masina la schimb. In cazul persoanelor fizice, vor mai putea exista unele cazuri in care s-ar putea primi autoturism la schimb, dar nimic nu-i va opri pe asiguratori sa refuze acest drept, intrucat ”ai dreptul sa folosesti alt autoturism”.

Nu ai dreptul si te consideri nedreptatit? Singura varianta ar fi sa mergi in instanta cu asiguratorul, dar cati dintre noi au timpul, rabdarea si banii pentru un astfel de demers?

In plus, perioada maxima pentru care poti primi un autoturism la schimb este limitata la 30 de zile, de la momentul constatarii avariilor. Indiferent cat de mare este termenul de livrare al pieselor, indiferent cat de avariata este masina si cat ar dura reparatiile. Nu poti depasi 30 de zile. Daca depasesti, platesti!

  • Daca totusi nu sunteti de acord sa primiti sumele stabilite de asigurator si doriti autoturism la schimb, asiguratorii s-au gandit si la dumneavoastra.

Acelora dintre noi care nu accepta orice doreste asiguratorul, le va fi inaintat dosarul colegilor lor de la investigatii, sub motivul de ”suspiciune de inselaciune”. De ce? Pentru ca in forma propusa a legii, au disparut termenele din acest text de lege.

Asadar, asiguratorul poate sa va anunte oricand doreste ca vrea sa faca investigatii suplimentare. Inclusiv peste vreun an sau doi.

Si care este urmatorul pas? Va trimite dosarul catre un ”expert autorizat” platit de asigurator. Acesta, cum probabil va asteptati deja, nu are niciun termen in care ar trebui sa intocmeasca raportul de expertiza, asa ca probabil va fi gata in cativa ani, in cazul in care mai intrebati de el.

  1. Si asa ajungem la urmatoarea modificare. Ati fi tentati sa credeti ca asiguratorul are tot interesul sa nu lungeasca solutionarea dosarului, intrucat trebuie sa plateasca penalitati de intarziere, celebrele penalitati de 0.2% pe zi de intarziere.

Ei bine, s-au gandit asiguratorii si la asta. Nu vor sa mai existe penalitati de intarziere (pentru ca ar strica investigatiile acelea inventate care dureaza cativa ani), urmand in schimb sa achite, candva, o dobanda legala penalizatoare de 10% pe an.

Daca ati avut nevoie de un credit sa va reparati autoturismul pana cand a terminat asiguratorul ”investigatiile”, ce dobanda ati platit? Mai mult de 10% pe an, bineinteles.

  1. Si nu in ultimul rand, ca sa ne faca viata mai usoara pentru ca platim polite RCA la preturi exagerate, asiguratorii s-au gandit si la recalificarea noastra profesionala.

Dupa cum stim toti, dupa ce asiguratorul face constatarea avariilor, de suprafata, ajungem cu autoturismul in service. Aici masina este desfacuta si se face o reconstatare de catre service, in concret, a tuturor avariilor pe care autoturismul le-a suferit in accident si care nu erau vizibile cu auto nedesfacut.

Bineinteles, in acest moment, toata discuta se poarta intre persoanele calificate ale asiguratorului pe de o parte, si ale unitatii reparatoare pe de alta parte.

Intrucat discutia cu alte persoane calificate este enervanta pentru asigurator, intrucat acestia cunosc tehnologia de reparatie (cand o piesa trebuie inlocuita si cand trebuie reparata, care piesa nu poate fi reparata si trebuie inlocuita conform normelor legale si tehnice, de reparatie), asiguratorul s-a gandit ca unitatea service nu trebuie sa mai participe la o discutie.

Asadar, asiguratorii vor sa discute direct cu persoana pagubita, despre ce piese au fost constatate ca fiind avariante, care se repara, care se inlocuiesc, etc. Moment in care va trebui sa ne inscriem toti la cursuri de mecanica, tinichigerie, vopsitorie, etc. Pentru ca altfel, vom asigura o masina noua (la un pret deja exorbitant) si, dupa reparatia efectuata in urma unui eveniment nefericit, vom primi o masina intr-o stare mai rea decat una la mana a doua, reparata necorespunzator, care poate fi un pericol pe drumurile publice atat pentru cei din masina cat si pentru ceilalti participanti la trafic.

Totul pentru ca asiguratorul trebuie sa faca un profit mult mai mare, in dauna noastra a tuturor, cu orice pret. Si sunt sustinuti in demersul lor, de mai toate institutiile statului roman (ASF, Consiliul Concurentei, Parlamentul Romaniei, etc).

 

Galerie foto:


Comunicat publicat de: Andrei Filip (click pentru a vizualiza profilul)

Alte comunicate publicate de Andrei Filip

Creștere susținută pentru Highlight Group și în 2024: cifră de afaceri cu 60% mai mare pentru Highlight PR și cu 30% pentru Highlight Agency

Anul 2024 a însemnat pentru grupul Highlight o continuare a creșterii constante din anii anteriori, susținută de demersurile de consolidare a echipei, precum și de…

FIX YOUR COLOR – Colorare profesională la prețuri avantajoase, tot anul!

Grupul El Studio lansează o ofertă care redefinește experiența colorării profesionale. Campania FIX YOUR COLOR este gândită special pentru cei care își doresc să se…

Cultura umple Sala Palatului - Eveniment sold out la Gala Premiilor Literare, un eveniment ce premiază excelența literară

Noaptea zilei de 30 ianuarie a stat sub semnul excelenței literare, când Sala Palatului, din București a găzduit Gala Premiilor Literare 2025, un eveniment sold…

Dieta NUPO 2025: Alegerea ideală pentru o dietă săracă în calorii, dar echilibrată nutrițional. Siguranța și eficiența unei diete medicale validate de peste 40 de ani de cercetări.

Într-o lume în care dietele sunt din ce în ce mai diverse și controversate, persoanele care se lupta cu kilogramele în plus, vor să slăbească…
Vezi profilul Andrei Filip