Alimentația și somnul sunt aspectele cu cel mai mare impact asupra calității vieții românilor, conform celui mai recent studiu CIPRA

Asociația CIPRA – Centrul de Informare, Prevenire Risc și Analiză – a lansat un nou raport de cercetare realizat alături de Reveal Marketing Research, cu scopul de a obține o imagine actualizată asupra obiceiurilor zilnice și de consum care influențează calitatea vieții românilor, sub impactul schimbărilor economice din ultimul an.

Studiul realizat în luna martie a acestui an a depistat, comparativ cu octombrie 2021, diferențe semnificative de percepție asupra aspectelor care influențează calitatea vieții, precum odihna, alimentația, răsfățul cu moderație, sportul sau echilibrul între viața personală și cea profesională. Astfel, conform noului studiu, topul celor mai importante aspecte cu impact asupra calității vieții este următorul:

  1. Alimentația, importantă pentru 67% dintre respondenți.
  2. Somnul/odihna, cu un procent de 54%.
  3. Echilibrul dintre viața personală și cea profesională, cu 45%.
  4. Activitatea sportivă, menționată de 34% dintre români.
  5. Răsfățul cu moderație, 28%.

Se remarcă astfel o modificare a ierarhiei față de finalul anului 2021, când pe primele 3 poziții se clasau: pe primul loc somnul, urmat de echilibrul dintre viața personală și cea profesională, iar  pe locul al treilea alimentația.

În privința influenței pe care scumpirile au avut-o asupra aspectelor ce țin de calitatea vieții,  alimentația este, de asemenea, considerată de 78% dintre respondenți segmentul cel mai afectat, urmată fiind de echilibrul între viața personală și cea profesională (51%), de somn/odihnă (40%), consumul de tutun (37%), sport (36%) și consumul de alcool (31%).

Acest nou studiu este unul complex, adaptat contextului economic delicat pe care îl traversăm și a fost special conceput pentru a evidenția modul în care schimbările din ultimul an au influențat calitatea vieții românilor și preocupările lor pe diverse paliere. Chiar dacă din această cercetare de piață reiese că jumătate dintre respondenți își percep calitatea vieții ca fiind bună, scumpirile semnificative au avut un impact puternic asupra modului în care oamenii își organizează bugetul și prioritățile, dar și asupra modului în care se odihnesc sau își petrec timpul liber. Este îngrijorător faptul că, în 2023, starea de spirit nu mai ocupă un loc la fel de important în topul factorilor considerați esențiali pentru calitatea vieții, iar declarațiile respondenților demonstrează că au avut de suferit în ultimul an aspecte precum gradul de mulțumire față de aspecte cum este odihna – cu 15% mai puțini respondenți sunt mulțumiți de modul în care dorm, iar satisfacția față de alimentele pe care le consumă este cu 14% mai mică în 2023. Tot în scădere este mulțumirea față de aspecte precum echilibrul dintre viața personală și cea profesională sau timpul petrecut pentru relaxare“, spune Constantin Bratu, Președinte CIPRA.

2023 vs 2021: topul aspectelor considerate satisfăcătoare

Printre concluziile importante ale studiului se numără cele referitoare la topul aspectelor considerate satisfăcătoare de respondenți în anul 2023 comparativ cu anul 2021.

  • 71% dintre respondenți se declară mulțumiți de curățenia din casă (versus 82% în anul 2021);
  • 66% sunt mulțumiți de casa în care locuiesc (versus 76% în 2021);
  • 60% sunt mulțumiți de siguranța lor personală (versus 61% în 2021);
  • 56% sunt mulțumiți de alimentele pe care le consumă (versus 70% în 2021);
  • 50% consideră satisfăcător echilibrul dintre viața profesională și cea personală (versus 58% în 2021);
  • 47% declară că au un loc de muncă decent plătit (versus 48% în 2021) și același procent de respondenți se declară mulțumiți de nivelul lor de energie (versus 58% în 2021);
  • 46% sunt mulțumiți de modul în care dorm (versus 61% în 2021), iar 45% de timpul petrecut pentru relaxare (versus 58% în 2021).

Factori și aspecte considerate esențiale pentru calitatea vieții

Conform studiului CIPRA, cele mai importante aspecte pentru o viață de calitate menționate de respondenți sunt a avea o casă primitoare în care să locuiască (85%, în scădere față de 2021 când a înregistrat 89%), să doarmă bine (84%, comparativ cu 88% în 2021) și să aibă parte de echilibru emoțional (80%, față de 85% în 2021). Acestea sunt urmate de: modul de petrecere a timpului liber, considerat important de 77% dintre respondenți, nevoia de a consuma alimente gustoase, semnalată de 74% dintre respondenți, nevoia de a avea timp pentru sport/mișcare, menționată de 66% dintre respondenți și nevoia de a ieși în oraș, pentru 57% dintre respondenți.

 În privința factorilor importanți în viață, se înregistrează scăderi pentru toți parametrii și se remarcă o modificare a ierarhiei. Rezultatele studiului arată că familia și prietenii se află în continuare pe prima poziție, cu un procent de 83% (în scădere față de 2021, când înregistra 90%), urmate de:

  1. Starea financiară: 81% (versus 87% în 2021)
  2. Starea fizică: 80% (versus 88% în 2021)
  3. Starea de spirit: 78% și cea mai mare scădere față de 2021, când se afla pe prima poziție cu 90%.
  4. Stima de sine: 77% (versus 88% în 2021)
  5. Școala/jobul: 65% (versus 82% în 2021)

Acest studiu realizat în parteneriat cu CIPRA scoate în evidență principalele elemente componente ale unei vieți de calitate. Cu toate că valorile de importanță au scăzut față de evaluarea realizată în 2021, nu s-au înregistrat modificări la nivelul ierarhiei. Contextul actual favorizează în continuare importanța locuinței, a cuibului în care petrecem majoritatea timpului, mai ales în cazul celor maturi. Calitatea somnului și echilibrul emoțional sunt următoarele aspecte importante pentru a avea o viață de calitate“, declară Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research.

 Realizat pe baza metodologiei CAWI (chestionare autoaplicate online), studiul a vizat un eșantion reprezentativ la nivel național format din 1003 respondenți, bărbați și femei, utilizatori de internet, cu vârste între 18 și 65 ani, din mediul urban sau rural. Rezultatele studiului sunt disponibile integral pe site-ul oficial CIPRA,  secțiunea Studii.

Date de contact:
Pentru a avea acces la datele de contact ale acestui comunicat, te invitam sa iti inscrii un cont aici.


Galerie foto:


Cuvinte cheie:
CIPRA, calitatea vietii, studiu, cercetare de piață, obiceiurile românilor, Reveal Marketing Research


Comunicat publicat de: Wefflermark (click pentru a vizualiza profilul)

Alte comunicate publicate de Wefflermark

Guinness aduce experiența autentică irlandeză în România de St. Patrick’s Day

Guinness, berea emblematică irlandeză, dă startul festivităților tradiționale de St. Patrick’s Day din acest an și continuă să transpună atmosfera legendară de sărbătoare a Irlandei…

40 de țări, 4 continente, 3 milioane de cursanți. Brandul Helen Doron aniversează 40 de ani de excelență în educație

Grupul educațional Helen Doron, un reper global în domeniul predării limbii engleze ca limbă străină, celebrează 40 de ani de succes internațional și de optimizare…

Campania #GraniniCrăciun a ajuns la mii de oameni, prin donații și mesaje de suflet

Campania „Fructele iubesc Granini. Tu pe cine iubești?”, derulată în luna decembrie 2024, a adus un strop din magia Crăciunului în sufletele a mii de…

„Fructele iubesc Granini. Tu pe cine iubești?”: noua campanie de Crăciun îndeamnă românii să facă o surpriză Granini celor dragi

În această iarnă, Granini celebrează spiritul autentic al Crăciunului, îndemnându-i pe români să trăiască din plin emoția sezonului festiv și să o transmită mai departe…

Tuborg Christmas Brew, berea oficială a Crăciunului dă și anul acesta tonul sărbătorilor de iarnă

Tuborg Christmas Brew, singura bere din România în ediție limitată dedicată sărbătorilor de iarnă, a ajuns şi anul acesta în magazinele din toată țara. Conform…
Vezi profilul Wefflermark